بوکه شدن پس زمینه اصطلاحی است که ممکن است بسیار زیاد آنرا شنیده باشید . اما به دست آوردن بوکه در پس زمینه سوژه دارای اصول و قوانینی است که در این مطلب از نمایندگی کانن ؛  سعی می کنیم به صورت ساده و روان آنها را بیان کنیم .

بوکه یک ناحیه خارج از فوکوس در درون تصویر است و زمانی که سوژه اصلی مورد عکاسی به صورت شارپ با جزئیات کامل در فوکوس قرار می گیرد ؛ بقیه نواحی تصویر خارج از فوکوس قرار دارند .

انتخاب لنز

در زمینه به دست آوردن بوکه عوامل مختلفی می توانند تاثیر گذار باشند که یکی از آنها نوع لنز مورد استفاده می باشد  .

انتخاب لنز ؛ یکی از مهمترین پارامتر های تاثیرگذار در به دست آوردن بوکه های حرفه ای است . هر اندازه دیافراگم یک لنز بازتر باشد ؛ بوکه های نرم تری را در پس زمینه می توان به دست آورد .

یک دیافراگم بسیار باز ؛ قادر است تا نور بسیار زیادی را از میان خود عبور دهد و همچنین قادر است تا ناحیه بزرگی از تصویر را از محدوده فوکوس خارج نماید .

بهترین دیافراگم ها برای به دست آوردن بوکه هایی نرم در پس زمینه سوژه های مورد عکاسی در اعدادی شبیه به f/1.8, f/2, f/2.8 قرار دارند .

در حالیکه می دانیم دیافراگم f/1.4 بهترین گزینه برای ثبت بوکه های بسیار دقیق و حرفه ای می باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که لنز های دارای این دیافراگم به طور معمول لنز هایی گران قیمت هستند .

لنز های کانن و نیکون 5omm f/1.4  و همچنین لنز های 85mm f/1.8 بهترین گزینه ها هستند

در تصویر زیر ؛، تاثیر یک دیافراگم F1/4 را برای ایجاد یک ناحیه وسیع خارج از فوکوس در درون تصویر مشاهده می نمایید .

فاصله کانونی

عدد دیافراگم لنز ؛ تنها وسیله برای به دست آوردن یک بوکه زیبا نیست و عدد فاصله کانونی لنز نیز به خوبی می توان در به دست آوردن بوکه ها موثر واقع شود .

قانونی که در این رابطه وجود دارد این است که هر اندازه فاصله کانونی لنز بلند تر باشد ؛ بوکه های بهتری به دست آورده می شوند .

به عنوان مثال در این تصاویر مشاهده می نمایید که یک فاصله کانونی 24 میلیمتر تاثیر چندانی در خارج از فوکوس قرار دادن نواحی تصویر به وجود نمی آورد .

اما یک فاصله کانونی 85 میلیمتر می تواند تاثیری همانند یک دیافراگم F2/8 از خود بر جای بگذارد .

نکته کلیدی در اینجا مقدار انجام زوم بر روی سوژه است .

پس زمینه

یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار در به دست آوردن بوکه ؛ خود پس زمینه سوژه است . هر اندازه فاصله میان پس زمینه و سوژه بیشتر باشد ؛ حالت بلور شدن پس زمینه بهتر به دست می آید .

بنابراین در صورتی که تمایل دارید مقدار بیشتری از پس زمینه شما در ناحیه خارج از فوکوس قرار بگیرید ؛ بنابراین ؛ سوژه را در فاصله دورتری از آن قرار دهید .

با انجام اینکار به همراه استفاده از فاصله کانونی بلند تر و عدد دیافراگم باز تر ؛ خواهید توانست به نحو موثری بوکه های زیبایی را در درون پس زمینه خود به وجود بیاورید .

نکته نهایی آنکه ؛ به دست آوردن شکل های مرتب از بوکه ها در یک پس زمینه شلوغ آسانتر است