هدف از ميکس و مسترينگ چيست?

هدف از ميکس و مسترينگ چيست و موجب چه تغييراتي در کار خواهد شد؟
1-تقکيک دقيق صداها و مشخص شدن جايگاه هر صدا در کل اثر:
اين مرحله جاي هر صدا در پروژه را مشخص ميکند؛ بهعنوان مثال تعيين کننده اي Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ يا راست) اصوات است به طوري که با بقيه ي صداها تداخل نکند و در آخر نتيجه اي دلنشين و همچنين حرفه اي داشته باشد.
بعد از اين مرحله هر صدا جايگاه خود را دارد و به راحتي قابل شنيدن است. اما لازم نيست که تمام صداها که در موسيقي وجود دارد کاملا واضح باشد و مي*تواند براي پر کردن قسمتي از کار استفاده شود.

2-قدرت گرفتن صداها:
اين مرحله باعث مي شود تا صداهاي موجود را بهتر تشخيص داده و بشنويم؛ هر صدا يا ساز استفاده شده در آهنگ، در اين مرحله حجم بيشتري پيدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار ميگردد. به طوري که اگر کل موسيقي خلوت باشد نيز صداها حجيم و پر به نظر خواهد رسيد.
اين مرحله همچنين براي قوت بخشيدن به ريتم Drum و پرکاشن مناسب است.

3-حذف صداها و فرکانس هاي اضافه:
در حين انجام ميکس و مسترينگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس هايي شويم که وجودشان نه تنها لازم و ضروري نيست، بلکه زائد و اضافي است که بايد از کار حذف شوند .
اين مرحله کمک زيادي براي دلنشين شدن اثر و از بين رفتن صداهاي گوش خراش ميکند.

4-واقعي تر شدن صداهاي موجود:
ممکن است در يک آهنگ صداهاي به کار برده شده خام به نظر بيايند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند، بنابراين اين مرحله موجب پخته شدن، حجيم شدن و واقعي تر شدن اصوات ميگردد و صداهاي محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنين اين تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهاي مختلف ميتوان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد، اما در واقع اين کار اصولي نبوده و موجب شلوغي موسيقي مي شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگهاي مختلف داراي تفاوتهايي مي باشد، به عنوان مثال بايد به جنس صداها و سازهاي به کار رفته توجه کرد و به تنطيم آن پرداخت.

از ديگر عوامل مهم، سبک، ملودي ها و تم کلي کار است که توجه به آن ضروري ميباشد. مثلا اگر در سبک Trance يا House از Kick ضعيف استفاده شود و کار صدا برداري مناسبي نداشته باشد، صداي استفاده شده به سختي شنيده خواهد شد. رعايت اين موارد مي تواند کمک شاياني در تنظيم آهنگ کند و موجب رضايت بيشتر شنونده از کار شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − پنج =